نقد و بررسی فیلم «امروز» اثر رضا میركریمی

کارگردان : رضا ميركريمي

نویسندگان : رضا ميركريمي, شآدم هر راستين

بازیگران : پرويز پرستويي , سهيلا گلستاني , شبنم مقدمي , حسام محمودي , مديا ذاكري , مريم توكلي , گيتي قاسمي

جوایز:

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن برای شبنم مقدمی

خلاصه داستان: یونس راننده تاكسیه كهنه كار، در انتها یك روز كاری به زن جوانی یاری می‌كند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینكه در بیمارستان اتفاقات بسیار زیاد ی در انتظار اوست.

Emruz Poster نقد و بررسی فیلم «امروز» اثر رضا میركریمی
دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

امروز برخلاف ادعایش، نه فرمی دارد نه حتی می‌تواند نزدیک به آن نوع مینی‌مالیسمی شود که در امثال شانتال اِکِرمن می‌بینیم. شروع فیلـم با راننده تاکسی است . که زنی بیمار خسته سوار اتومبیل ش می‌شود . فیلـم ساز جهان پیرامونِ فیلم جذاب ِ را در بین راهروها و اتاق‌های بیمارستان قدیمی خلاصه کرده ، کاراکتری را خلق می‌کند که صرفا تا دقیقه پانزده داستان دارد. او جهت کمک به زن، سخن از هویتِ واقعی خویش نمی‌گوید، تا انتها در مظنِ انواع توهین‌هایی است که اهالی بیمارستان، به این به اصطلاح شوهرِ ظالم روا می‌دارند. این درحالی است که این شخص می‌توانست در همان دقیقه پانزده، با معرفی خویش به عنوان راننده تافردی ، به همین میزان باز به زن یاری کند. او سخنی نمی‌گوید. نمی‌گوید زیرا با گفتنش دیگر فیلم جذاب تمام می‌شود اینجاست که دستِ پنهان کارگردان بیرون آمده، او را مجبور به سکوت می‌کند . سکوتی که منشا دلیل ش معین نیست . او به شکلی سادومازوخیست گونه، چیزی نمی‌گوید، می‌گذارد افراد دیگر مدام به او توهین کنند. گویا این کاراکتر آن قدر وجه خود را بالا می‌بینید، که از نظرش افراد اطرافش، آنقدر کوچک و حقیر هستند که ارزشِ جواب دادن درود را هم ندارند! این تکبر و این خودخواهی، زمانی به اوجِ آزار دادنِ بیننده می‌رسد، که می‌بینیم از نظرِ کارگردان، این گونه یُبس بودن عبوس بودن چیزی نگفتن، نشان از شخصیت والای شخص دارد! این یک تلقی متحجرانه، از جنس تلویزیون دهه ۶۰ نیست؟ این یک عقب گردِ جدی جهت کارگردانی نیست که روزگاری بلد بود داستان بگوید؟ حال او را چه شده که فیلم جذاب ش از دقیقه ۱۵ به بعد، صرفا در عرض حرکت کرده به شکلِ ملال آوری درجا می‌زند. او را چه شده که از همان ابتدا، به شکلی متظاهرانه، جهت شخصیت ِ عبوسش روضه خوانی می‌کند!این که ببینید چگونه به این فردِ عمیق- که از فرط عمیق بودن سخنی نمی‌گوید! – مدام توسط ِ افراد سطحی اطرافش- پرستارها دکترها- توهین می‌شود! در حالی که شمای تماشچنانچه می‌دانید که یونس دارد عملی خیرخواهانه را انجام می‌دهد . فیلـم ساز اینگونه جامعه اطراف خود- بیمارستان نمونه‌ای خلاصه شده استعاری از جامعه اطراف فیلم جذاب ساز است – را متهم می‌کند . آن‌ها را سطحی می‌شمرد بوسیله ِ سکوتِ بی مورد بی فرد اصلی‌اش، جامعه را تحقیر می‌کند. این نوع بازی دوپهلو، این برخورد دوگانه، به شدت ریاکارانه و عذاب آور است. فیلم جذاب ساز نه براساس یک مجموعه روابط دراماتیک، و نه بر طبق شیوه‌های روایت، بلکه براساس پیش فرضِ به شدت عقب مانده، فیلم جالب را جلو می‌برد. دستِ پنهان کارگردان و فیلم دیدنی نامه‌نویس، در تک تک لحظات معین است . آدم می‌ماند که چگونه می‌شود چنین فیلم دیدنی ‌های خنثی بی مسئولیتی را تهیه . چطور می‌شود که فیلم جالب ساز، انقدر به شخصیت ‌ها و جهان یشان بی تعهد باشد. آنقدر بی تعهد، که آن‌ها را همچنین رها کرده و به حال خود بگذارد . وقتی این میزان بی توجه یِ خالق را نسبت به مخلوقِ خویش می‌بینیم، این سوال ممکن است برای مان پیش بیاید، که این‌ها با چه نیرو و انگیزه‌ای، چند ماه جهت ساختن این تصاویر ابتر الکن زمان گذاشته‌اند؟ وقت ی که فیلـم ساز کوچکترین علاقه‌ای به کاراکترهایش ندارد، وقتی کوچکترین مسئولیتی نسبت به آن‌ها ندارد، وقتی حال احوال آن‌ها برای ش ارزش ی ندارند، پس چگونه حاضر شده که در این فراید سادومازوخیستی مجموعه نماید ؟فیلم زیبا امروز آنقدر گنگ نامفهوم است که باید جهت ش تحلیل‌های فرامتنی بتراشیم. بایستی قطعا بنشیینم نمادگشایی کنیم. تا ممکن است عمقِ حرفِ کارگردانمان معین شود! به انتها فیلم جالب تذکر بکنید . زمانی که مرد، بچه – به اقطعا ل زیاد نامشروع را – داخلِ ساک می‌گذارد با می‌برد. فیلـم با پلانی درشت از صورت کودک، درحالی که در اتومبیل راننده قرار گرفته، انتها می‌گیرد. در یکی از خوشبینانه‌ترین تحلیل‌های فرامتنی، می‌توان گفت که فیلم زیبا ساز عقیده دارد، نسلِ آینده ایران، همگی بی ریشه و ممکن است حتی نامشروع هستند ! نسلی که مادرشان بیمار است و هویتش نامعلوم. نسلی که دارای فردیت نیست، و در بهترین حالت، اگر شانس بیاورد، ممکن است توسط ِ یک راننده تافردی نجات پیدا نماید ! آیا این عمقِ تمام حرف‌های فیلم جالب ساز است؟ آیا ما برای تحقیر نسلِ آینده‌مان- آن هم به این شکلِ عذاب آور – میلیون‌ها پول صرف می‌کنیم ماه‌ها زمان هدر می‌دهیم؟ جز تاسف هیچ چیز نمی‌توان گفت..

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک