سئو چیست ؟

%name سئو چیست ؟

طراحی سایت

seo برگرفته از جمله Search Engine Optimization است که کلمات معادلی چون SEO یا سئو موتور جستجو دارد که همگی آنها به مفهوم هستند می توان آن را بصورت زیر تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها جهت کمک کردن به ویرایش رويت و رابطه وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با هدف رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

seo را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها جهت تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

seo فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير دائمی الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي غير قابل پيش‌بيني هستند ؛ بناجهت ن وظيفه مهندسين سئو ظهور نگه داشتن اطلاعات در اين زمينه است.

سئو سایت یا سئو سایت یکی از کار هایی است که توسط سئوکار انجام می شود.

الگوريتم رتبه‌بندي گـوگل داراي بيش از ۲۰۰ معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين seo مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي خوب seo بدانند.

اوايل شروع سئو

در اوايل سال ۱۹۹۰ اولين موتور‌هاي جستجو کار را شروع کردند؛ بعضي از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردند که شبیه صفحه زرد، seo اوليه بر طبـق حروف الفبا انجام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

با افزایش مستمر اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري ظاهر مي‌شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردند. اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم کلمه کليدي ( تعداد دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک جمله در يک صفحه مصرف شده تقسيم بر تعداد کل کلمات صفحه) برچسب‌هاي شبيه key-words جهت فهم محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند. به دنبال اين افزایش سئوبراي بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعالی ت خود را شروع کرد. با گسترش رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با مصرف از روش‌هاياخلاقي چه غير اخلاقي روي آوردند.

يک مطلب که بوسیله نيويورک تايمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب حرف کرد که جهت قرار گرفتن در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي سئو استفاده مي‌کردند. اين مقاله توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که اکثرا ٌ در پشت گرافيک سايت پنهان شده است، بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين کلمات کليدي را شمارش کرده رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

همان گونه که گفته شد بدست آوردن رتبه‌بندي بالا جهت کلمات کليدي ویِژگزینشه در اوايل کار خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روش‌هاي غير اخلاقي در آن زمان قرار گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌اند خيلي سخت است که مهندسين بهينه‌سازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، اما اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز وجود دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو یاری به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش رابطه بين صفحات کلمات کليدي وارد شده بوسیله کاربر ان است. نمايش دادن بيشترين صفحات ارتباط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي براي فرد و هم جهت موتور جستجو است که در آن فرد بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات ارتباط را نشان مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي اصلاح رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي کار را شروع کرد، اين فرآيند نيازمند دانش و زمان جهت پياده‌سازي روش‌هاي شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه جهت بهينه شدن سايت يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي مورد مصرف قرار مي‌گيرند، seo هفته‌ها ماه‌ها طول مي‌کشد تا به نتيجه برسد. چنانچه چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو سریع ديده نشود اما در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. جهت وب سايت‌ها خيلي با اهمیت زیاد است که در صفحه اول نتايج جستجو گوگــل به خصوص جزو سه تا نتيجه طبيعي اول که ۵۸٫۴ درصد کليک‌ها را حاوی مي‌شود، قرار گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال کلمه کليدي رقابتي “بيمه اتوماتیک ” ۱٫۵ ميليون جستجوي گـوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد، اين بدين معني است که ۳ جايگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازديدکنندگان را به خود اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي از سايت‌ها مفید است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.
يک مطالعه ديگر نشان مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي رفیق دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه معین مي‌کند ۷۲٫۳ درصد فرد ان گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها ۲۷٫۳ درصد کاربر ان روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت ‌ها تاثير سئو را دانسته حاضر هستند جهت آن زمان و هزينه صرف کنند.

اصولا اهداف seo را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:

در بازدید وب سایت اثر بسزایی دارد.
باعث ایجاد برند می شود.
باعث ارتقا ترافیک سایت خواهد شد.
باعث شده وب وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
باعث ارتقا فروش کالاها خواهد شد.
بهتریـن وسائل جهت تبلیغات است.

بهینه سازی درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)

سئو درون صفحه به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند … مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خود بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اينآموزش پايه تمام تلاش ‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراي ن خيلي با اهمیت زیاد است کهراهنمای SEO On Page بدرستي قبل ازروش SEO Off Page انجام شود.

سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)

بر خلافراهنمای SEO On Page که گسترش وب سايت با کنترل مستقيم بالايي انجام مي‌شد،روش بهينه سازی بیرون صفحه حاوی تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما انجام مي‌شود؛ اين حاوی تمام چيزهايي است که مي‌تواند در بدست آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود پس با مصرف از روش‌هايي که در خارج از وب سايت انجام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که توسط مهندسين seo در جهت بدست آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

seo کلاه – سفيد چیست ؟ (White Hat)

در اصطلاحات فني اين حوزه، seo کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها استراتژي‌هاي که از قوانين راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربر ان به هيچ وجه نيست. اين همچنين به seo اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو مصرف مي‌کند.

seo کلاه – سیاه چیست ؟ (Black Hat)

به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به منظور فريب، بازي دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف بدست آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين با اهمیت است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود بکارگيري اين روش‌ها خطر خارج شدن از فهرست پايگاه داده را جهت هميشه در بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه احتمالا که باعث افزايش بیشتر شدن ناگهاني در نتايج جستجو شود اما مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه يا حذف کامل از فهرست پايگاه داده موتور جستجو شود.

مقالات در زمینه بهینه سازی موتور جستجو

در زیر به گاهي از مقالات در زمینه سئو موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در استراتژی های سئو موتور جستجو جهت گسترش وب وب سایت های بزرگ

در این پژوهش محقق معتقد است که ی که پیاده سازی وب سایت به انتها می رسد مشکلی که بسیار زیاد از شرکـت ها با آن مواجه هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه وب سایت را در اینترنت معرفی نماید که بهتریـن راهنمای برای معرفی وب وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر طبـق ۷۷ معیاری که از منابع مختلف و موتورهای جستجو ارزیابی کرده است استراتژهای بهینه سازی جهت گسترش وب سایت را بصورت زیر معرفی می نماید:

اصلاح ساختار سایت
استراتژی کلمات کلیدی
استراتژی URL
سئو کد
پردازش کردن متن
seo لینک های ورودی
استراتژی نام دامنه هاست
آنالیز تکنیک های سئو موتور جستجو

این پژوهش استراتژی سئو مجموعه های گوگــل و مایکروسافت را ارزیابی و توضیح داده است موردی که جهت بررسي و آنالیز قرار داده است، استراتژی های مربوط به مجموعه مایکروسافت است. مهمترین معیارها جهت seo موتور جستجو از نظر محقق عبارتند از:

اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه وبسایت به robots.txt
مصرف از وسائل های آنالیز جهت crawl
seo موتور جستجو جهت افزایش ویرایش رویت وب سایت

در این تحقیق محققین عواملی که در بیشتر شدن رتبه وب سایت تاثیر دارند را به ۳ سه بخش تقسیم بندی می کنند:

شرکـت های دارنده موتور جستجو: جستجوک نندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند پس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
وب مسترها کمپانی های سئو موتور جستجو: مجموعه هایی که با مصرف از یکسری وسائل مهارت ها تلاش می کنند رتبه وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو بیشتر شدن دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان هستند .
محققین معتقد می باشند افرادی که کار سئو را انجام می دهند می بایست از آخرین تغییرات الگوریتم ها ی موتورهای جستجو مطلع باشند عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را ببهتر ی بشناسند همچنین از کلماتی که فرد ان نهایی بدنبال آن می گردند آگاهي داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات را در سه دسته بندی بالا همیشه ظهور نگه دارند.

سئو موتور جستجو: مفهوم ها آنالیز فنی

در این تحقیق بر اساس یکسری مقالات، مطالعات و آموزش ی ها برخي از مفاهیم سئو موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد می باشند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ تمام نمی شود تکنیک های زیاد ی برای خوب کردن رتبه سایت وجود دارد ولی پیاده سازی تمام آنها مساله است. :

تکنیک هایی که در این تحقیق جهت seo عنوان شده است عبارتند از:

ارتقا لینک های خارجی
تغییر اسم فایـل ها
لینک یک طرفه
کلمات کلیدی
استفاده از Meta Tag
استفاده صحیح از عنوان
مصرف از robots.txt
seo محتوا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک