نقد و نقد فیلم جذاب «قاعده تصادف»

کارگردان: بهنام بهزادی

بازیگران:

اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی احمدی، محمد رضا غفاری، الهه حصاری، مارتین شمعون پور و… با حضور: امیر جعفری، سروش صحت امید روحانی.

خلاصه جریان :

فیلم جذاب به ارتباطات بین جوانان با یکدیگر و والدینشان می پردازد
S2creen Shot 2013 02 05 at 11.06 نقد و  نقد  فیلم جذاب «قاعده تصادف»
دانلود فیلم ایرانی

دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی,دانلود فیلم ایرانی

بهنام بهزادی با گذشت پنج سال از تولید و ساخت فیلـم اولش به مفهوم تنها دو بار زندگی می کنیم این بار ما را با اثری مفرق با فیلم دیدنی قبلی اش اما موثر موجه کرده است. بهزادی با دست گذاشتن روی سوژه ای اجتماعی با داستانی خطی روایتی رئال از زندگی، نوید فیلم زیبا ی دیگر از نوع ی را داد که چند سالی است در تلویزیون ایران و با فیلم جالب هایی چون فیلم زیبا های اصغر فرهادی پرورده شده است.

از فیلـم می توان چندین برداشت کرد. می توان آن را ادای دینی به تئاتر دانست. می توان آن را درباره دغدغه های نسل جوان امروز درگیری هایشان با والدینشان به شمار آورد. می توان آن را درباره فرق ها برخوردهایی که این جوانان در بین خودشان دارند، دانست. در فیلم جالب حتی به فرق نبرخي که به جنس زن وجود دارد گریزی زده می شود. اما ادای دین به تئاتر لایه رویین ظاهری فیلم دیدنی است که در خلال تلاش های چند جوان جهت به اجرا بردن تئاتری در جشنواره ای خارجی و موارد سر راهشان نشان داده می شود. این که جهت داشتن مکانی مناسب تست مساله دارند، این که جهت حضـور در جشنواره ای خارجی باید از هفت خان رستم عبور کنند، این که نگاه برخي اقشار به تئاتر اهالی آن، نگاهي بد است. ولی تمام این ها دغدغه ای جدی برای بهزادی نبوده و فقط در خلال جریان مهم و روایت داخلی فیلم جالب به آن ها اشاره ای داشته است. روایتی که در آن از بازیگرانی گمنام کمتر شناخته شده استفاده کرده تا از دغدغه های آنان بگوید و بر خلاف معمول این گونه فیلم جذاب ها، حق را در بسياري از موارد به آن ها بدهد.

فیلم زیبا صبح تا شب چند جوان را نشان می دهد که قرار است به زودی تئاتر را در جشنواره ای خارجی به نمایش درآورند. در این بین پدر شهرزاد (با بازی امیر جعفری) از رفتن یک دختر ش به خارج از کشور جلوگیری می نماید این باعث به پدیدار شدن موارد ی می شود که کل گروه را تهدید می نماید .

فیلم جذاب ، بر خلاف آن چه که همـواره دیده ایم، نسل امروز را محکم و مسئولیت پذیر در مساوی غلط اتی که مرتکب شده است نشان می دهد. شهرزاد یک دختر ی است مسئول در مساوی خانواده، راستگو، ساده صادق، فردی که سعی می نماید احترام پدر را تا جایی که امکان دارد، نگه دارد. اما زیر بار حرف زور نمی رود. پدر مثل بسياري از خانواده های ایرانی، استرس هایی جهت فرزندش دارد ولی این دلیل محکمی نیست برای جلوگیری از ورود فرزند به جامعه و انجام کاری که به آن عشق می ورزد و در این میان، بازنده اصلی هم پدر است.

فیلـم به صآسان نشان می دهد که بر خلاف تصوری که گاهي والدین سنتی به این گونه گروه های دوستی دارند، این ها عده ای جوان می باشند ، که به خاطر یک کار مشترک گرد هم آمده اند این باعث به پدیدار شدن دوستی عمیقی بین آن ها شده که همان در انتها باعث می شود برای شهرزاد شجاعتی که به خرج داده، فداکاری کنند. این ها بزهکار یا کافر یا خوش گذران نیستند. احتمالا سردرگمی هایی در زندگی داشته باشند، شاید غلط اتی داشته باشند، اما تمام آدم ها دچار همین لغزش ها نمی شوند؟

تلاش شده تا بازیگـران جوان فیلم دیدنی ، تمام به اندازه در این اثر نقش داشته باشند. در طول فیلم زیبا ، سری ی از شخصیت هر کدام نشان داده می شود.این که هر کدام به یک نوعی یا از جانب خانواده طرد شده اند یا برای اینکه هم خانواده را داشته باشند، زندگی مورد علاقه خود را به دروغ یا پنهان کاری روی آورده اند.

به احتمال زیاد ً گفته خواهد شد که بهزادی در تولید و ساخت فیلم دیدنی ش نیم نگاهي به درباره الی تولید و ساخته اصغر فرهادی داشته است. عده ای جوان در یک خانه نشان داده می شوند، با شیوه فیلم زیبا برداری دوربین روی دست به خاطر مساله فیلم دیدنی نوع بحث های پایانی بازیگران، درمورد الی جهت مخاطب تداعی می شود. اما این به نظر من، آن گونه که خیلی ها بولدش می کنند، مساله بغرنجی نیست. با اهمیت این است که فیلم جالب ، حرف خودش را می زند و چه اشکالی دارد چنانچه برای سکانس های خود، حتی زوایای دوربین نوع چرخش ها از فیلم زیبا دیگری الهام گرفته باشد.

فیلم زیبا برداری به صورت سکانس پلان است مثل تئاتر، کات ندارد سکانس ها زیاد است. این کار را جهت بازیگران و دیگر عوامل مساله کرده است، ولی حس تماشای یک تئاتر را به بیننده منتقل می نماید .

احتمالا بتوان گفت که شخصیت پردازی فیلم دیدنی ضعیف بوده و می شد که روی بعضی از فرد ها مثل شخصیت جالب مارتین که برای مخاطب هم جذابیت داشت، مانور زیادتری داده شود، یا فرد سروش صحت در نقش عموی شهرزاد به نظر کاملاً زائد و بدون پرداخت دقیق بود. امیر جعفری باز هم در نقش مفرق ی که از خود نشان داد، درخشید. پدری با گرایش های مذهبی سنتی که مثل بسیار زیاد از پدرهای امروز بین تعصبات خود و روشنفکری دست پا می زند. و در انتها فقط کسی که مستاصل تنها ماند، بدون اینکه دانسته باشد، چه کاری درست است، همان پدر بود.

این تهیه و تولید دوم بهنام بهزادی است که باوجود این که خالی از اشکال نبود ولی در جشنواره امسال از تعدادی از کارگردانان مالک نام سبقت گرفت و نوید روزهای بهتر ی را جهت این کارگردان جوان خوش ذوق داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک