تحقیق چلچراغ انتظار از منظر قرآن کریم وائمه

آياتي كه در قرآن كريم از طرف خداوند بزرگ به وسيله رسول اكرم (ص) به ما رسيده از منبع علم خدايي سرچشـم ه گرفته است . يكي از بشارتهايي كه در قرآن مجيد آمده است مسأله قيام جهان ي حضرت بقيته الله (ارواحنا الفداء) سيطره عدل و داد در عالم ( بعد از پر شدن آن از ظلم و جور ) است ، عدالت در حكومت حضرت مهدي (ع) طبق نص صريح آيات قرآن و تفاسير رسيده است از اهل بيت عصمت و طهارت (ع) بعد از پر شدن عالم از ظلم و جور ، قسط عدل بر آن حاكميت خواهد يافت .
%name تحقیق چلچراغ انتظار از منظر قرآن کریم وائمه
انجام پایان نامه ارشد کامپیوتر

پایان نامه ارشد,پایان نامه ارشد,پایان نامه ارشد

نشانه هاي پيدايش اين حكومت :
دومين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۵۳ از سوره آل فصّلت :
ممكن است نشانه هاي آفاقي همان صيحه آسماني باشد و منظور از آيات انفسي همان رعب ترس باشد كه در دلها جاي مي گيرد .
علائم نشانه هايي كه جهت بشر تمام مجهولات را از بين ببرد پرده از روي حقايق و ملكوت عالم بردارد در صحنه گيتي ديده نشده است ولی با توجه به اينكه خداوند خلف وعده نخواهد فرمود اين كار بايد بشود غير از قيام آخرين نماينده و سفير اعظم او يعني حضرت بقية الله ( روحنا و ارواحنا له الفداء ) نشانه ديگري نخواهد بود .
سومين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۱۵۶ از سوره بقره :
محمد بن مسلم از امام صادق (ع) روايت مي كند كه پيش از قيام مهدي ما (ع) مردم به انواع بلا ها مبتلا مي شوند . خوب يت با صابران است .
بنابر اين نشانه هاي قبل از ظهور در اين روايت جمله است از :
۱- وحشت اظطرابي كه در حال حاظر در ميان بعضي از كشور هاي اسلامي ديده مي شود .
۲- گرسنگي قحطي كه در بعضي از كشورهاي جهان مشهود است ( به طور مبوسیله روزانه چند صد هزار تن از گرسنگي مي ميرند مانند برخي از پارت هاي آفريقا هندوست ها )
۳- فساد در تجارت بازرگاني و كمبود درآمد بعضي از اقشار جامعه
۴- تلفان جاني ( مانند تلفات در جنگ ايران و عراق ) و نقصان زراعت ميوه جات ناشي از آفات و كمي بركت آنها
اكنون به اصل روايت كه امام صادق (ع) نقل كرده اند توجه فرماييد :

چهارمين و پنجمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۷ از سوره آل عمران :
عن محمد بن مسلم عن ابي عبدالله جعفر بن محمد (ع) أنه قال إن قدام قيام القائم علامات بلوي من الله تعالی اعباده المومنين قلت ما هي قال ذلك قول الله عزوجل « و لنبلونكم بشيءٍ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس الثمرات و بشر الصابرين » قال لنبلونكم (يعني المؤمنين ) بشيء من الخوف من ملوك بني فلان في آخِرِ سلطانهم (والجوع)بغلاءِ اسعارهم( ونقص من الاموال ) فساد التجارات قلة الفضل فيها ( و الانفس‌) قال موت ذريغٌ (والثمرات) قلة ريع ما يزرع قلة بركة الثمار ( بشر الصابرين )عند ذلك بخروج القائم (ع) ثم قال لي محمد هذا تأويله انَّ الله عزوجل يقول « و مايعلم تأويله الاّ الله الراسخون في العلم »
محمد بن مسلم نقل كرده است كه امام صادق (ع) فرموده اند : پيش از قيام قائم نشانه هايي است جهت آزمايش از جانب خداوند نسبت به بندگان مؤمنش . عرض كردم : آنها چيست : فرمودند : آن گفتار خداوند عزوجل است كه فرموده است : «ولنبلونكم » يعني هر آينه بيازماييم شما مومنان را « بشيءٍ من الخوف » به میزان ي و چيزي از دلهره و ترس از ملوك بني فلان (بني عباس) در پايان زمام داريشان «الجوع» گرسنگي به خاطر بالا بودن قيمتها «و نقص من الاموال » كاستي از مالها و فساد تجارتها « و الانفس » جان ها ( مرگ سريع ) « والثمرات » کالاها ( كم شدن كشاورزي ) كمبود بركت کالاها « و بشر الصابرين » بشارت ده صابران را در چنين زمان به خروج قائم (ع) پس به من فرمود : اي محمد ! اين است تأويل حكم خداوند عزوجل كه مي فرمايد : « و مايعلم تأويله ….» نمي داند تأويل قرآن را جز خداوند وپايدارانش در دانش .
ششمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه۳۷ از سوره انعام :
در تفسير اين آيه به چند نشانه از نشانه هاي ظهور حضرت اما عصر (ع) اشاره شده است كه عبارآزمایش از :
۱- خروج دابّة الارض
۲- دجال
۳- نزول عيسي بن مريم (ع)
۴- طلوع خورشيد از مغرب

ابي الجالود مي گويد : امام باقر (ع) در تفسير آيه « انَّ اللهَ قادِرٌ الخ » فرمودند : زود است كه در انتها الزمان آيات نشانه هايي از قدرت خداوند مي بيني :

۱-دابّة الارض ( كه منظور تشريف فرمايي حضرت امير المؤمنين (ع) در رجعت و با حضرت بقيه الله روحي له الفداء است )
۲-دجّال
۳-نزول عيسي بن مريم (ع) از آسمان
۴-طلوع خورشيد از مغرب

هفتمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه۶۵ از سوره انعام :
در اين آيه به بعضي از علائم ظهور اشاره شده است :
۱- خروج دجّال
۲- صيحه آسماني
۳- خسف فرو رفتن در زمين «بيداء» . گويا مقصود لشكر سفياني باشد .
۴-اختلاف مردم در دين طعن و شتم يكديگر كشتار بعضي به وسيله افراد ديگر ( در حالتي كه تمام آنها خودشان را مسلمان مي دانند )
امام باقر (ع) فرمودند : آن دجال و صيحه است ( عذاب آسماني و از بالا ) و مراد از « او من تحت ارجليكم » جمله از خسف و فرورفتگي زمين است و مراد از « او يلبسكم شيعاً » اختلاف در دين طعن به يكديگر زدن است و منظور از «يذيق بعضكم بأس بعض » كشتن بعضتان است بعضي دگر را ، و تمام اين حوادث در ميان اهل قبله و مسلمان به وقوع مي پيوندد .

هشتمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه۵۱ از سوره يونس :
از امام باقر (ع) نقل شده است كه فرمودند : مراد از عذاب در اين آيه بلاهايي است كه در انتها الزمان بر مردم نازل مي شود .

نهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه۵۰ از سوره سباء :
امام باقر (ع) در تفسير اين آيه شريفه نقل كرده اند كه در مقدمه قيام جهان ي حضرت مهدي (ع) صيحه اي از آسمان بلند مي شود كه تمام مردم اين صدا را مي شنوند و در زمين بيداء لشكريان سفياني در زمين فرو خواهند رفت كه جمعيت آنها حدود سيصد هزار نفر است .

دهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۱ از سوره معارج :
از حضرت باقر (ع) در رابطه با اين آيه مباركه سؤال كردند كه منظور از اين عذاب چيست ؟ آن حضرت فرمودند :
عذاب در اينجا آتشي است كه از طرف مغرب شعله ور مي شد و پادشاهي آن را فرمانبردار ي مي كند و تمام خانه هاي بني اميه تمام غاصبان حقوق اهل بيت را آتش مي زدند به ویژه از بني اميه آثاري باقي نخواهد گذاشت و اوست مهدي آل محمد(ع)
علامه مجلسي مي فرمايد : اين جريان يا از علائم ظهور است و يا در زمان ظهور واقع مي شود .

در قرآن كريم در مورد موارد آينده زمان ، حوادث انتها الزمان ،‌و استيلاي خوب ي بهتر ان بر جهان ، حكومت يافتن صالحان – گاه با اشاره و گاه بتصريح – سخن گفته شده است .
اينك در ذيل به آياتي مي پردازيم كه در آنها راجع به مهدي و انتها الزّمان و ظهور « طلعت رشيده » « دولت كريمه » تصريح شده است :

يازدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۱۰۵ از سوره انبياء :
شيخ طبرسي در حديثي از امام محمد باقر (ع) نقل مي كند كه آن حضرت فرمودند:
« اگر از عمر دنيا باقي نماند مگر يك روز خداوند همان يك روز را آنقدر دراز كند تا مردي صالح از اهل بيت من برانگيزد ، و او جهان را ، همانگونه كه از جور و ستم لبريز شده باشد از داد دادگري لبريز سازد

دوازدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۵ از سوره قصص :
طبق بيان امام علي بن ابيطالب (ع) در نهج البلاغه اين آيه ناظر به مستظعفان شيعه پيروان راه حق است كه سرانجام جهان از آن شايستگان ايشان خواهد شد.

سيزدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۵۴ از سوره مائده :
علي بن ابراهيم در تفسير اين آيه مي نويسد :
اين آيه درباره قائم اصحاب اونازل شده است همانان كه در راه خدا جهاد كنند ، از هيچ چيز پروا ندارند .

چهاردهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۵۶ از سوره نور :
شيخ طبرسي در مورد اين آيه مي گويد :
چون گسترش دين در همه زمين و جهان گير شدن آيين از قدیم تا كنون پديدار نگشته است پس به يقين اين امر در آينده خواهد بود . چه اين جهان گيري دين آئين وعده خدايي است ـ طبق آيه ـ وعده خدايي خلف بردار نيست و خلف نخواهد گشت .

پانزدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۳۳ از سوره توبه :
رشيد الدين ميبدي در تفسير « كشف الاسرار » در شرح اين آيه مي گويد :
رسول در اين آيه محمد است . هدي هدايت قرآن و ايمان است . و دين حق اسلام است . خدا اين دين را بر ديگر اديان برتري دهد چنانكه ديني نماند مگر اينكه ادرود بر آن غالب آيد اين امر بعد از اين خواهد شد هنوز نشده است . قيامت نخواهد آمد مگر اينكه اين كار بشود . ابو سعيد خدري نيز روايت كرده است كه پيامبر اكرم (ص) از بلائي ياد فرمود كه به اين امت رسد تا به آنجا كه از بسياري ظلم و ستم كس جهت خويش پناهي نيابد . چون چنين شود خداوند مردي از خاندان مرا برانگيزد به دست او زمين را از عدل قسط پر كند ، آنسان كه از ستم آكنده باشد . تمام ساكنان آسمان و تمام ساكنان زمين از او خرسند باشند . در روزگار او قطره اي باران در آسمان نباشد مگر اينكه بر زمين فرو بارد و گياهي در زمين نباشد مگر اينكه برويد . چنان روزگاري خوش با بركت پديد آيد كه كسان آرزو كنند ، كاش مردگانشان زنده شوندو به اين جهان باز گردند …

شانزدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۱۱۴ از سوره بقره :
رشيد الدين ميبدي در شرح اين آيه مي گويد :
ترسايان راست در اين جهان رسوايي و خوراي و ننگ چنانچه ذِمّي بود گِزْيَت اگر حربي بود قتل و در آن جهان عذاب مهين ـ جاودان در آتش . مقاتل و كلبي گفتند : «لهم في الدنيا خِزْيٌ » فتح قسطنطنيه و عموريه روميه است حصارها و نشستگاه ايشان كه در آن استيصال ايشان است و تبتُّرِ نظام دولت ايشان . مصطفي (ع) گفت : « حادثه و كشتار بزرگ ، فتح قسطنطنيه است خروج دجال كه خلال هفت ماه پديد آيد .
سدّي گفت : خزي ايشان در دنيا آن است كه مهدي (عج) بيرون آيد و قسطنطنيه بگشايد جاي ايشان خراب كند و قومي را بكشد و قومي را به بردگي ببرد و مهدي (عج) آن است كه مصطفي (ع) گفت :
«چنانچه از عمر جهان باقي نماند مگر يك روز ، خداوند همان روز را چنان دراز كند تا مردي از خاندان من بر انگيزد …»

هفدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۳۳ از سوره اسراء :
در تفسير « نور الثقلين » در ذيل اين آيه آمده است :
امام محمد باقر (ع) فرمود : اين كس حسين بن علي (ع) است كه مظلوم كشته شد ماييم اولياي اين خون وقت ي كه قائم ما بيرون آيد خون حسين را بطلبد ….و انّه كان منصورا آن است كه جهان پايان نگيرد تا انتقام اين خون به دست مردي از آل رسول (ص) گرفته شود مردي كه جهان را از قسط و عدل لبريز سازد همآدم كه از ستم و بيداد لبريز شده باشد .

هجدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۸۶ از سوره هود :
شيخ ابو منصور طبرسي در كتاب «الاحتياج» از امير المؤمنين (ع) نقل كرده است كه آن حضرت فرمودند :
بقيه الله ، يعني مهدي كه بعد از گذشتن اين دوره خواهد آمد زمين را از عدل و قسط پر خواهد كرد همانگونه كه از ظلم ستم پر شده باشد .
شيخ صدوق نيز در كتاب « اكمال الدين »حديثي از امام محمد باقر (ع) نقل كرده است كه در آن حديث مي فرمايد :
زمان ي كه قائم خروج كند به خانه كعبه تكيه دهد آنگاه ۳۱۳ تن نزد او گرد آيند پس نخستين سخني كه گويد اين آيه است :
بقية Q خير لكم ان كنتم مؤمنين»
انا بقية Q و حجته و خليفة عليكم
من بقية الله ام حجت خدايم و خليفه شمايم در ميان شما . و پس مي فرمايد
آنگاه هر مسلماني كه به او درود دهد گويد :
« السلام عليك يا بقية Q في ارضه »
نوزدهمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۱۵۸ از سوره انعام :
سيد هاشم بحراني مالک تفسير «البرهان» مي نويسد :
شيخ صدوق از امام جعفر صادق (ع) روايت كرده است كه آن حضرت فرمودند:
« آيات در اين آيه ائمه هستند و آن آيت مورد انتظار ، قائم (ع) است . روزي كه قائم با شمشير قيام كند ايمان آوردن آن كسان كه از پيش به او ايمان نداشته اند آنان را سودي نخواهد داشت اگر چه آنان به امامان پيش از او ايمان داشته باشند »
بيستمين چراغ از چلچراغ انتظار : آيه شريفه ۴ از سوره دخان :
مقصود از اين آيه فرخنده تقدير امور در شب قدر است در هر سال و اين امر در رابطه مستقيم است با حضرت اما عصر (ع) و ولايتي او در امت در مجاري تقدير .

در انتهاي اين بخش بايد خاطر نشان سازم كه آيات ذكر شده و برخي ديگر از آيات قرآن كريم به مهدي موعود موارد و رخدادهاي انتها الزمان و وقايع مقارن ظهور و بعد از ظهور تفسير شده است .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک