نکته کلیدی در طراحی سایت به روز : استفاده از نوار کناری!

طراحی سایت های به مقوله ای به نام نوار کناری یا همان ساید بار خودمان، توجه بسیار زیاد ی ندارند که هیچ، بعضاً اصلاً آن را در سایت لحاظ نیز نمی کنند. امروز میخواهیم در این خصوص از منظر زیبا یی شناختی و کاربر دی بودن آن از نظر کاربر بیشتر بحث تبادل نظر نماییم.
15 نکته کلیدی در طراحی سایت به روز : استفاده از نوار کناری!
بهینه سازی سایت

سئو,بهینه سازی سایت,بهینه سازی سایت

احتمال دارد برای کاربر ان بینندگان وب وبسایت ها، به ویژه در ایران که چند گامی عقب تر از طراحی سایت های جهان مبتنی بر علوم روزی مانند طراحی واسط متناسب با تعلت آدم و رایانه هستیم، ساید بار نقش بی چون چرایی بازی نماید. جا انداختن وب سایت بدون نوار کناری شاید در نظر اول غیر ممکن به نظر برسد، ولی بیاییم کمی بیشتر در خصوص این مورد نقد کنیم آن را به یک وسائل کاربر دی در زمان مورد نیاز تبدیل نماییم و نه یک عادت همیشگـی در طراحی سایت هایمان!

در نظر اول، چنانچه وب سایتی از نوار کناری مصرف ننماید، چیزی که به ذهن متواتر می شود این است که این وب وبسایت کارایی را از دست داده است! ولی من به شما قول میدهم که در بسياري از موارد اینچنین نیست. شما میتوانید طراحی وب سایتی انجام دهید بدون ساید بار در حالی که وبسایت شما همچنان کاملاً فرد دی و کاربر پسند است و اطلاعات مورد نیاز یا تقاضای فرد ، در دسترس او است . در واقع در این نوع طراحی ها، نوار کناری خلاقانه به جایی دیگر جایگزین می گردد که کارایی مناسب تری داشته باشد و یک گوشه دائمی از وبسایت شما را در تمام جا مشغول نکرده باشد. درست است که ما میتوانیم موارد خیلی ی را در نوار کناری جایگزین کنیم، ولی مد نظر داشته باشید که این فضا، در واقع بخش ی از مطلبی که کاربر میخواند را مشغول می نماید باعث عدم توجه و تمرکز بر روی متن اصلی موجود در یک صفحه یا سری مورد بازدید او می گردد که حتمـا ً در بیش از ۹۰ درصد زمان های مورد استفاده کاربر از صفحه، مورد نیاز او نیست!

زمانی که کاربر ی درگیر محتوای یک صفحه شده است، چرا باید او را به جای دیگری منحرف نماییم؟ ما میخواهیم بازدید کنندگان به سایت ما بیاییند مطالب منتشر شده مان را بخوانند، چه چیزی اولویت بیشتری از این دارد که باعث انحراف کاربر از محتوای مورد نظر او گردد ؟ جواب به این سوالات ً در این است که ما میخواهیم کاربر بازدید کننده را به خواندن ماندن بیشتر در وب وب سایت ترغیب نماییم! یا حتی ارائه موارد دیگری که ممکن است مورد نیاز او نباشد ولی ما بخواهیم بازدید کنندگان ما بیشتر نظرشان به آن مورد، صفحه و یا هر چیز دیگر جلب گردد. حال می بایست ببینیم که ارائه آن در نوار کناری وب سایت، با توجه به آسیب ای که به محتوای مورد علاقه فرد وارد می نماید، توجیه دارد یا نه.
جایگزین های ساید بار در طراحی سایت های نو

راه جایگزین چیست ؟ مثلاً شاید یکی از پر کاربر د ترین موارد در ساید بار ها مصرف از فرم جستجو باشد، که پر کاربر د هم است ، ولی جایگذاری های دیگری مانند هدر و یا فوتر نیز به نظر برای این مقوله خوب می آیند. یا موارد ی مانند آخرین مطالب، مطالب پر کاربر د کاربر ان و دسته بندی های رایج در مطلب مورد علاقه کاربر چیزهایی است که ً در ساید بارها میبینیم. بهتریـن جایگذاری مطالب مرتبط، به احتمال زیاد ً در انتهای هر مطلب بعد از بررسي مطلب مورد نظر کاربر است، با کیفیت ترین جایی که میتوانیم از دکمه های انتشار شبکه های اجتماعی استفاده نماییم همین جا است. از بخش فوتر وبسایت می بایست بیشتر مصرف کرد تا دسته بندی های مورد نظر یا موارد اینچنینی را به آنجا منتقل نماییم.

با تمام این موارد ، بعضاً موارد ی هستند که برای ما دیدن آن بوسیله مخاطب اولویت بیشتری نسبت به صفحه جاری که او در حال دیدن است دارد. بعضاً مقاصد اقتصادی و ترویج بیشتر از خرید یا بازدید محصول یا تبلیغات است که اینگونه است و این موارد ، توازن بین فرد پسندی کاربر دی بودن نوار کناری را کمی دچاد تغییر می نماید .

میتوان نتیجه گرفت که سایت بار، نه چیز بدی است، نه چیزی که همـواره مورد نیاز تمام صفحات و جایگذاری های وبسایت باشد، می بایست آن را از یک طرح پیش فرض برای طراحی وب سایت خارج نماییم تنها در صورت نیاز حس استفاده، آن را به فرد بازدید کننده تحمیل نماییم!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید vps خرید vps ارزان خرید سرور مجازی خرید سرور مجازی ارزان خرید وی پی اس خرید وی پی اس ارزان خرید فیلترشکن خرید vpn خرید vpn ارزان خرید vpn خرید vpn
سوپروب close
خرید بک لینک